V/A – GALLILEOUS/WIJLEN WIJ/DISSOLVING OF PRODIGY „Unveiling The Sings”

V/A - GALLILEOUS/WIJLEN WIJ/DISSOLVING OF PRODIGY „Unveiling The Sings” - okładka
Muzyka: Doom Metal
Strona Internetowa: http://www.redrum666.net
Czas Trwania: 53:36 minut (5 utworów)
Kraj: Polska/Belgia/Czechy



Oto mam przed sobą tzw. „4-way concept split album” wydany przez Redrum666. Dzięki temu wydawnictwu mamy okazję usłyszeć kapele prawie zapomniane albo materiały archiwalne… Wielokrotnie dzięki Redrum666 cieszyłem się jak dziecko trzymając w rękach krążek CD, jakiegoś zespołu, którego słuchałem w późnym dzieciństwie ze zdezelowanej kasety magnetofonowej… Jednak tym razem utwory pięciu wykonawców pochodzą z 2010 roku i niekoniecznie każda z tych kapel swoje początki ma w poprzednim wieku. Aczkolwiek ich muzyka nawiązuje do prawe zapomnianego gatunku Metalu – a mianowicie Doom Metalu – bardzo kontrowersyjnego gatunku, ze względu na swoje wolne tempo, gdyż pierwotnie, z założenia muzyka Metalowa miała być szybka, energiczna i ciężka. A tutaj pozostała tylko ciężkość…

Poza pierwszym, solowym utworem należącym do KOSTAS'a PANAGIOTOU (który okazała się dark ambientowym wstępem) reszta kawałków to niemiłosiernie wolne i miażdżące produkcje… Jako drugi pojawił się polski GALLILEOUS (właśnie znany mi z młodości, m.in. z pierwszej kasety demo „Doomsady” z 1992 roku, jednak z nowym utworem i z polskim tekstem)… Oczywiście kawałek transowo-wolny ale zarazem drapieżny i klimatyczny… Trzeci utwór belgijskiego WIJLEN WIJ (nieznany mi wcześniej band powstały w 2002 roku z niektórych członków BELLATOR i PANTHEIST) – morderczo-wolny, wojowniczy i ciężki kawałek przypominający swoim klimatem pogańsko-folkowe hymny (melodyjne solówki, klawisze, dzwony, bębny a nawet melorecytacje, które uzupełniały doomową osnowę). Nagranie, choć z 2010 roku to brzmi raczej jak z początku lat 90-tych… Czwarty utwór należał do czeskiego DISSOLVING OF PRODIGY (założonego w 1993 roku) – to hipnotyczny i ciężki kawałek, czasem psychodeliczny, w czeskim języku oraz ze wstawkami na flecie, które w połączeniu z rodzimym językiem muzyków również wniosły folkową atmosferę pomiędzy miażdżące gitary i growlnig ubarwiony melorecytacjami i „lakrimalnym” śpiewem… Krążek wieńczy utwór belgijskiego PANTHEIST (oczywiście, w którym gra Kostas Panagiotou) wnoszący nieco innowacji aranżacyjnej – chociażby na początku (dźwięki czystych gitarowych pasaży). Jednak po chwili utwór ukazał całą potęgę ciężkiego i wolnego grania pełnego mroku, mistycyzmu i melancholii. Kolejną innowacją były barokowe organy i klimatyczne klawisze zwiastujące dworski klimat. Ponadto pojawiły się tutaj czyste śpiewy (poza growlem), dość szybkie solówki i krótkie przyśpieszenia. Utwór PANTHEIST okazał się najbardziej rozbudowanym tematycznie i klimatycznie oraz zdecydowanie najlepszym na krążku.

Utwory są tasiemcowate w swojej długości, dlatego pomimo tylko 5 songów krążek tra ponad 50 minut. Na zakończenie wspomnę, że Kostas Panagiotou zdominował ten krążek, maczając palce aż w trzech utworach (KOSTAS PANAGIOTOU, WIJLEN WIJ, PANTHEIST).

ocena: 8.0/10

Lista utworów

1. Kostas Panagiotou – Overture: The Madness of Crowds
2. Gallileous – Zabobon (Superstition)
3. Wijlen Wij – The Wall of Life
4. Dissolving of Prodigy – Zlodejska svetelka (Lights of Thieves)
5. Pantheist – Barock

Skład

GALLILEOUS:
Cebull – Bas
Mirek – Perkusja & Wokal
Stona – Gitary

WIJLEN WIJ:
Kris Villez – Perkusja
Kostas Panagiotou – Gitara & Klawisze
Lawrence van Haecke – Wokale & Bas

DISSOLVING OF PRODIGY:
Tomas Burian – Bas
Jaccob – Perkusja
Jan „Valda” Valícek – Wokale & Flet
Marek „Frodys” Pytlik – Gitary
René „Fusaty” Krystyn – Gitary & Wokale

PANTHEIST:
Pepijn van Houwelingen – Gitary
Kostas Panagiotou – Wokale & Klawisze
Sterghios Moschos – Perkusja
Aleksej Obradovic – Bas

Powrót do góry