Kagra, 2017
Strona internetowa: Kagra
Stron: 272, bogato ilustrowana, miękka oprawa
Wydawnictwo Kagra stale rozwija swoją ofertę. Oto mamy kontynuację książki Dayala Pattersona „Black Metal – Ewolucja Kultu”. Tym razem jest to tom pierwszy tego kontinuum muzyczno-socjo-kulturowego, w którym autor uzupełnia i aktualizuje treści związane z tym bardzo kontrowersyjnym nurtem ekstremalnego Metalu…
Struktura przekazywania informacji jest podobna do poprzedniego dzieła, gdzie Patterson przedstawia biograficzne wątki ważnych dla sceny kapel oraz własne spostrzeżenia, wzbogacając je o wypowiedzi i rozmowy z muzykami.
Autor prezentuje współczesny obraz zjawiska jakim jest Black Metal wraz z jego niektórymi odłamami, lub pokrewnymi gatunkami, jak folk czy Depressive Suicidal Black Metal (DSBM). W swoich treściach Dayal także zagłębia się w poglądy muzyków na temat religii (zwłaszcza satanizmu i pogaństwa), polityki, aspektów społeczno-moralnych oraz ich podejścia do samej muzyki, tekstów, czy stosunku do prekursorów Black Metalu.
Odrębny rozdział został poświęcony sztuce w Black Metalu, a konkretnie obrazom Theodora Kittelsen’a – rysownika z przełomu XIX-XX wieku, którego dzieła zdobią okładki wielu kultowych black-metalowych albumów.
Polska scena również otrzymała swoje miejsce, cały rozdział, w którym szczegółowo omówiono twórczość ARKONY, MGŁY, KRIEGSMACHINE, EVILFEAST, XANTOLOL czy MASTIPHALA, jako istotnych kapel na Polskiej black-metalowej scenie. Jednak zupełnie nie rozumiem dlaczego w poprzedniej i obecnej publikacji zabrakło miejsca dla jednego z najważniejszych zespołów na Polskiej black’owej scenie – CHRIST AGONY, albo zapomniano o LUX OCCULTA, BLACK ALTAR, NON OPUS DEI i kilku innych „osobistościach”. Miejmy nadzieję, że tom drugi nam to wyjaśni…
Publikację zamyka obszerny rozdział dotyczący odłamu – Depressive Suicidal Black Metalu ukazujący rozwój tego nurtu, jego przedstawicieli, jak BETHLEHEM, SILENCER, TOTAL NEGATION czy SHINING. Rozdział zawiera wiele interesujących historii o samobójstwach, samo-okaleczaniu, autodestrukcji, mizantropii i psychotycznych skłonnościach niektórych muzyków.
„Black Metal – Kult wiecznie żywy tom I” jest doskonałym uzupełnieniem „Ewolucji”, będący jego kontinuum, tworzącym spójną całość, niczym Stary i Nowy Testament.
Ocena: 9.0/10