„Oblicza Śmierci – Niewiarygodna historia Death Metalu i Grindcore’a” – Albert Mudrian

Wydawnictwo In Rock, 2020


Wydanie I
572 strony + 16 stron wkładka kolorowa ze zdjęciami, twarda oprawa

„Oblicza Śmierci – Niewiarygodna historia Death Metalu i Grindcore’a” to polskie wydanie książki „Choosing Death – The Improbable History of Death Metal and Grindcore” Alberta Mudriana, redaktora naczelnego magazynu „Decibel”.

Czy to zbieg okoliczności, że Polski tytuł skojarzył mi się z legendarnym cyklem filmów dokumentalnych o polskim tytule „Oblicza śmierci” („Faces of Death”), w którym ukazywano wszelkiego rodzaju sceny wypadków, egzekucji lub scen z autopsji. W sumie ten film i ta muzyka mają ze sobą wiele wspólnego. Chociażby zamiłowanie do śmierci, brutalności i przemocy. By oglądać ten film trzeba było mieć mocne nerwy. Także by słuchać Death Metalu i Grindcore’a również trzeba mieć mocne nerwy. A jakim trzeba być by grać Death Metal czy Grindcore? Właśnie o takich ludziach jest ta książka.

„Oblicza Śmierci” to chronologicznie ukazane losy muzyki ekstremalnej jaką jest Grindcore i Death Metal. Początkowo autor skupia się na genezie tych gatunków sięgając aż do wpływów Punk Rocka i Hardcore’a i oczywiście Metalu, zwłaszcza Thrash Metalu.

Deliberacje autora o genezie, ewolucji czy rewolucji w Death Metalu i Grindcorze trwają od lat 80 XX wieku, aż niemal do współczesności i wzbogacane są o wypowiedzi muzyków, ludzi z wytwórni płytowych, managerów i innych ważnych osób z muzycznego Metalowego światka.

Poza historycznymi i personalnymi faktami wskazującymi na powstanie ekstremalnej muzyki, źródła nazwy gatunku „Death Metal” czy samej charakterystyce gatunku i jej kanonów, znajdziecie tam mnóstwo biograficznych momentów z życia ważniejszych kapel, od ich grupowania się, koncertowania, nagrywania albumów po problemy, rozterki, wzloty i upadki, powroty i sukcesy.

Autor rzuca jak z rękawa mnóstwem znanych nazw zespołów, tytułów albumów i nazwisk muzyków. Chociaż zauważa się, że w zasadzie przez całą książkę pojawiają się najczęściej wzmianki o NAPALM DEATH i CARCASS, oczywiście poza dziesiątkami innych legendarnych prekursorów i przedstawicieli gatunku, aż po młodsze pokolenia zespołów.

Ważnym zagadnieniem jest problematyka ciężkości i szybkości w muzyce, osiągniecie ekstremum i utrzymania się na jego szczycie oraz temat komercjalizacji Death Metalu oraz muzycznych skoków w bok, między innymi w stronę Doom Metalu, Black Metalu, Technicznego czy Melodyjnego Metalu.

Nie obyło się także bez charakterystyki ważniejszych death-metalowych ośrodków zlokalizowanych na Florydzie, w Skandynawii, czy Środkowej Europie. Mudrian także prowadzi swoje poszukiwania w tzw. Podziemiu, czy w krajach Europy Wschodniej i w czasach komunizmu.

Oczywiście publikacja chociaż kończy się niemal w czasach obecnych to nie wyczerpuje całego tematu jakim jest fenomen Death Metalu. Jednak brakuje tutaj jasno wyartykułowanego podziału samego Death Metalu na jego podgatunki, jak Melodic Death Metal, Brutal Death Metal, Slam Death Metal, etc. Książkę dodatkowo zdobią archiwalne zdjęcia zespołów, muzyków i przedruki plakatów czy ulotek.

Okładka nie bez powodu stylowa, niczym okładka albumu death-metalowej kapeli, gdyż przygotował ją legendarny deathmetalowy artysta Dan Seagrave, znany chociażby z okładek albumów zespołów ENTOMBED, MORBID ANGEL czy SUFFOCATION.

Ponadto wydanie to zostało wzbogacone między innymi o trzy nowe rozdziały i wkładkę z kolorowymi zdjęciami oraz opisy dodatkowych scen muzycznych, których zabrakło w oryginalnej publikacji. Poza oryginalnymi tekstami Johna Peela i Scotta Carlsona z REPULSION, wstęp oraz dodatkowy rozdział o najlepszych death-metalowych albumach przygotował Kamil Staniszek aka Maria Konopnicka.

Oblicza Śmierci

Miejsce zamieszkania: Parczew, Polska. Zainteresowania / Hobby: muzyka, dziennikarstwo muzyczne, religioznawstwo, orientalistyka, antropologia, psychologia, medycyna, socjologia. Ulubione gatunki muzyczne: przede wszystkim wszystkie gatunki Metalu, Hardcore'a, Progresywny Rock oraz Gothic, Ambient, Muzyka Klasyczna, Etniczna, Sakralna, Chóralna, Filmowa, New Age, Folk i czasem Jazz, Elektro, Muzyka Eksperymentalna, Alternatywna... Współtworzył magazyn & webzine Born To Die'zine jako Gnom.
Powrót do góry