Szataniec, 2022
Muzyka: Technical Thrash Death Metal
Strona internetowa:
https://pl-pl.facebook.com/Faustpl/
https://faust4.bandcamp.com/album/faust-cisza-po-tobie
Czas trwania: 34:45 (7 utworów)
Kraj: Polska
Pierwszy album polskiego FAUST został wydany w 2000 roku. I tak, „Król Moru i Perła” zapowiadał, zespół jako polskojęzyczny techniczny Black Death Metal z silnymi wpływami energicznego Heavy Metalu, o sporych aspiracjach aranżacyjnych, w których muzycy nie bali stosować klawiszy, spokojnych melodii, czy tak zwanych neo-klasycznych wpływów.
Po czertach latach, po niewielkiej zmianie składu, w 2004 roku FAUST wydał angielskojęzyczny album „Misantropic Supremacy”, który zapewne mocno zaskoczył fanów debiutu, gdyż stylistycznie muzyka obracała się w rejonie Progresywnego/Technicznego Thrash Death Metalu z drapieżnymi growlami i falsetowym power-metalowym śpiewem oraz z rozbudowanymi partiami klawiszy…
Potem FAUST zniknął ze sceny. Jednak nie na zawsze, gdyż w 2019 roku powrócił z prawie całkowicie nowym, bardzo silnym składem (ze pierwotnego składu pozostał tylko Tomasz „Kaman” Dąbrowski, a resztę składu wypełnili nowi muzycy, między innymi wokalista Maciej Bartkowski oraz znany większości perkusista Paweł „Pavulon” Jaroszewicz). Nowy skład przyniósł nowe rozwiązania muzyczne w postaci zaaranżowanego z rozmachem polskojęzycznego Tharsh Death Metalu, potężnego, drapieżnego a zarazem melodyjnego, pełnego blastujacych tematów, ale i klimatycznych zwolnień. Album ten posiadał konkretną koncepcję liryczną poruszając tematykę pedofilii w Kościele Katolickim…
Po dobrym przyjęciu nowej odsłony FAUST’a, a także po rozszerzeniu składu, 30 września 2022 roku odbyła się premiera najnowszego albumu „Cisza Po Tobie”, który jest niejako kontynuacją stylistyczną poprzednika, lecz zaaranżowany z jeszcze większym rozmachem, chwilami zapędzając się w zupełnie niemetalowe rejony, głównie słowiańskie, co nadaje całości pewnej głębi i niekonwencjonalnej przestrzeni.
Album „Cisza Po Tobie” jest najbardziej drapieżnym i najcięższym albumem FAUST, bardzo technicznym (w ujęciu Death Metalowym) i zróżnicowanym tematycznie, jednak spójnym aranżacyjnie. Pomiędzy kanonadą potężnych gitarowych riffów i perkusyjnych blastów nierzadko rozbrzmiewają czyste pasaże, klimatyczne gitarowe melodie oraz majestatyczne zwolnienia. A metalowe instrumentarium urozmaicają klawiszowe wtręty i melodie oraz starodawne folkowe instrumenty smyczkowe jak fidel płocka, suka biłgorajska i turecki kobyz. Dzięki czemu dochodzi do unikatowego połączenia technicznego i potężnego Thrash Death Metalu, bardzo zagęszczonego riffami z klimatycznymi folkowymi melodiami (o wyraźnie słowiańskim zabarwieniu).
Również tą Metalowo-Pogańską koegzystencję podkreślają partie wokalne. Z jednej strony są to typowo thrash-metalowe krzyki oraz rzadziej death-metalowe growle, a z drugiej, szepty, melorecytacje i kobiecy śpiew (chwilami wręcz tak zwany zaśpiew albo biały śpiew, czyli śpiewokrzyk).
Z kolei warstwa graficzna albumu również jest artystycznie rozmyślna i w pewien „filozoficzny” sposób spójna z warstwą liryczną. A refleksje autora muzyki, Tomasza Dąbrowskiego nad kondycją moralną współczesnego, zakorzenionego w wartościach chrześcijańskich społeczeństwa oraz gnijących wartościach znajdują swoje odzwierciedlenie w jego tekstach, gdzie także próbuje on przemycić swoją osobistą filozofię na temat tego, co stanie się z ludźmi po śmierci.
Lista utworów:
1. A jeśli umrę
2. Za tamtą górą
3. Pokocham tę cisze po Tobie
4. Pogarda
5. Iskra pod śniegiem
6. Jakbyś gryzła żwir
7. Zdążyć przed deszczem
Skład:
Tomasz „Kaman” Dąbrowski – gitara
Maciej Bartkowski – wokal
Krzysztof Słowikowski – gitara solowa
Szymon Grzemski – bas
Paweł „Pavulon” Jaroszewicz – perkusja
Dariusz Ojdana – klawisze
Karolina Matuszkiewicz – śpiew, fidel płocka, suka biłgorajska, kobyz
Ocena: 10/10