QUO VADIS „Politics”

Old Temple, 2021

Muzyka: Thrash Death Metal
Strona internatowa:
https://www.facebook.com/QuoVadisPL
https://oldtemple.bandcamp.com/album/quo-vadis-politics
Czas trwania: 39:27 (12 utworów)
Kraj: Polska

W dzień, który piszą tą recenzję, QUO VADIS właśnie gra na Bloodstock Metal 2 The Masses Poland we Wrocławiu. A zatem uważam, że to jest dobry czas na retrospekcję, by przypomnieć fanom o albumie, który przez wielu z nich uważany jest za jeden z najlepszych albumów QUO VADIS. A ci, którzy usłyszeli QUO VADIS tylko na koncercie może zechcą zapoznać się także ze starymi (już kultowymi) kawałkami, które wręcz idealnie ukazują rzeczywistość lat 90tych w ówczesnej Polsce.

Jak wiadomo QUO VADIS z każdym materiałem zawsze wchodził z glanami w świat ówczesnych polityków, ówczesnych rządów, ówczesnego systemu politycznego i militarnego… nie omieszkując niby przypadkiem napomknąć co nieco o religii (a raczej o Kościele Katolickim)… Dlatego poza liryczną warstwą zawsze pojawiały się akcenty dźwiękowe nawiązujące do polityki (tym razem hymn Stanów Zjednoczonych jako intro do utworu „Ameryka”), czy militarnych tematów i bezsensownych wojen („Obojętność”)… a także do filmografii ówczesnej Polski (kultowy dialog z filmu „Psy” do utworu „Przyjaciele”). QUO VADIS zawsze miał łatwą umiejętność wplatania tego typu dźwięków do swoich bardzo żywiołowych i potężnych kompozycji…

Oczywiście QUO VADIS również na albumie „Politics” nie ograniczał się do typowego thrash-deathowego łomotu, gdyż zespół chętnie, jakby okazjonalnie wchodził w inne rejony muzyki Metalowej. Tym razem w „Obojętność” zwalniając tempo, dodając nieco gitarowych melodii i monumentalnych klawiszy, niczym w doom-death-metalowych kompozycjach. A nawet muzycznie pokusił się o mroczne klawiszowo-gitarowe black-metalowe patenty (w utworze „Serce”). Nie obce im były pojedyncze groove-metalowe zagrywki czy nawet progresywno-metalowe partie basu.

I oczywiście cover utworu „Pretty Woman” jest jakby zachowaniem standardu zespołu, którym jest odtworzenie niemetalowego szlagieru w stylu rasowego Thrash Death Metalu. Zespół nigdy nie bał się wykorzystywać piosenek o zupełnie odmiennej stylistyce i naprawdę idealnie je przerabiał… Obecnie może nie jest już to niczym nadzwyczajnym, przerabianie w Metalowy sposób różnych utworów (których mamy aż nadmiar w internecie) ale w latach 90tych było to rzadkością (gdyż większość „coverowła” inne Metalowe kawałki).

Album kończy melancholijna ballada (jedyny angielskojęzyczny akcent na tej płycie), która jeszcze bardziej podkreśla elastyczność zespołu do komponowania i oczywiście była totalnym zaskoczeniem (w tamtych czasach)… Potężny QUO VADIS potrafił ukoić swoimi dźwiękami, potrafił wzruszyć! Jak później się okazało nie była to jedyna ballada QUO VADIS…

Pierwotnie album „Politics” został wydana na kasecie magnetofonowej przez Baron Records w 1993 roku. Natomiast Old Temple wydało reedycję albumu w 2021 roku na złotym CD, do którego książeczka prócz tekstów wzbogacona została o archiwalne zdjęcia zespołu (co ważne dla kolekcjonerów – inne niż na kasecie).

Lista utworów:
1. Ameryka
2. Politics
3. Z Prochu W Proch
4. Pretty Woman (Roy Orbison cover)
5. Obojętność
6. Anomia
7. Mówisz mi
8. Przyjaciele
9. Zagłaskać Na Śmierć
10. Przeznaczenie
11. Serce
12. Wave

Skład:
Tomasz „Skaya” Skuza – wokal & bas
Mariusz „Bączek” Bączkiewicz – gitara
Jarek „Dżek” Gnieciecki – gitara
Wojciech „Słaby” Słabicki – perkusja

Gościnnie:
Grzegorz Kułaga – keyboard

Ocena: 8.0/10

Miejsce zamieszkania: Parczew, Polska. Zainteresowania / Hobby: muzyka, dziennikarstwo muzyczne, religioznawstwo, orientalistyka, antropologia, psychologia, medycyna, socjologia. Ulubione gatunki muzyczne: przede wszystkim wszystkie gatunki Metalu, Hardcore'a, Progresywny Rock oraz Gothic, Ambient, Muzyka Klasyczna, Etniczna, Sakralna, Chóralna, Filmowa, New Age, Folk i czasem Jazz, Elektro, Muzyka Eksperymentalna, Alternatywna... Współtworzył magazyn & webzine Born To Die'zine jako Gnom.
Powrót do góry